Medical taping

Binnen de fysiotherapie wordt gebruik gemaakt van de kinesiotape als onderdeel van de therapeutisch behandeling. De kinesiotape wordt toegepast als ondersteuning bij sporters die een sportblessure hebben opgelopen of als een preventieve benadering. De tape wordt overigens ook bij niet-sporters steeds vaker toegepast bij klachten in het dagelijks leven.

Kinesiotape is een elastische tape dat huidvriendelijk, ventilerend, vochtbestendig en antiallergisch is. De tape is in verschillende kleuren verkrijgbaar, maar hebben dezelfde werking. Er zit geen medicatie in de tape. De kinesiotape kan 4 tot 5 dagen blijven zitten, mits er geen huidreactie optreedt of loslaat. Het is waterbestendig, waardoor het nat kan worden. Wel dient het afdrogen voorzichtig te gebeuren. De dikte en elasticiteit van de kinesiotape heeft dezelfde rekbaarheid als de menselijke huid. Het is wel belangrijk dat de kinesiotape deskundig wordt aangebracht, zodat het zelf herstellend vermogen maximaal gestimuleerd wordt.

De belangrijkste effecten van de kinesiotape zijn vooral pijndemping en vochtafvoer. Binnen de behandeling is resultaat vaak direct merkbaar, de pijn vermindert en het bewegen gaat wat makkelijker.

Kinesiotape.jpg

Kinesiotape kan worden gebruikt bij de volgende klachten:

• Verminderen van pijn

• Ondersteunen van gewrichten

• Behandelen van klachten door overbelasting

• Spierblessures en verbeteren spierfunctie

• Verminderen van ontstekingen of vochtophopingen

• Corrigeren van lichaamshouding en bewegingsrichting

Kosten

Er zijn geen extra kosten verbonden indien er tijdens de fysiotherapeutische behandeling gebruik wordt gemaakt van kinesiotape.