Multiple sclerose (MS)

Wat is MS?

MS is een aandoening in de hersenen en het ruggenmerg, waarbij er op verschillende plekken ontstekingen ontstaan. Deze ontstekingen zorgen ervoor dat hersengebieden minder goed met elkaar kunnen communiceren. Hierdoor kunnen de hersenen sommige functies niet goed meer uitvoeren. Je kunt daardoor allerlei klachten krijgen, zoals problemen met zien, bewegen, praten, concentratie en/of geheugen. De klachten verschillen per persoon, maar bijna alle mensen met MS zijn vaak erg moe. De ziekte komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Het lijkt erop dat vrouwen de ziekte 2 tot 3 keer zo vaak krijgen als mannen.

De ontstekingen ontstaan omdat het beschermlaagje (myeline) dat om je zenuwuitlopers zit kapotgaat. Een zenuwuitloper is een kabel die vanuit de zenuwcel elektrische seintjes naar andere delen in de hersenen stuurt. Myeline zorgt ervoor dat die seintjes goed en snel worden doorgegeven. Net zoals de beschermlaag die bijvoorbeeld om je tv-kabel of computerkabel zit.

Bij MS valt je eigen afweersysteem die myeline-cellen aan. Waarom dat gebeurt is niet bekend. Onderzoekers denken dat het afweersysteem bij mensen met MS gevoeliger is. Daardoor reageert het systeem te snel en te heftig, waardoor de myeline kapotgaat.

Multiple Sclerose betekent letterlijk ‘meerdere littekens’. Dat verwijst naar de harde plekjes die in de hersenen ontstaan door schade aan de myeline. (bron Hersenstichting)

Diagnose van MS

Het is lastig om MS te herkennen. Dat komt omdat de klachten per persoon verschillen. Daarnaast zijn er verschillende soorten MS. Hoe vaak en hoeveel je last hebt van je klachten, hangt af van welke soort MS je hebt.

Nadat de ziekte begint, kan het soms lang duren voordat de diagnose MS wordt gesteld. De klachten beginnen namelijk vaak heel langzaam en je gaat niet altijd direct naar de huisarts. Soms heb je ergens last van en dan jarenlang weer helemaal niet. De diagnose MS wordt daarom vaak pas jaren na de eerste klachten gesteld, maar de ziekte begint vaak al eerder.

Unknown.png

Behandeling van MS

Van MS kun je niet genezen. De behandelingen zijn bedoeld om zo min mogelijk last van de ziekte te hebben. Hoe de behandelingen uit gaan zien en in combinatie met eventueel andere disciplines, kunnen onze fysiotherapeuten u daar meer over vertellen.

MS Zorg Nederland

Onze fysiotherapeuten Christine Law en Armen Matevosyan zijn aangesloten bij MS Zorg Nederland (https://www.mszorgnederland.nl)